Zarządy kazdego portów morskich będą ponosić takie same opłaty

Category: rózne
27 lipca, 2020

# dochodzą posady władz portu i prezydenta Szczecina #

03. 04. Stolica polski (PAP) – Minister przewozu chce naprawić błąd po przepisach, powodujący, że zarząd portów po Świnoujściu jak i równiez Szczecinie płaci od lat 10-krotnie wyższą opłatę za użytkowanie wieczyste, niż zarządy portów w Gdańsku i Gdyni. Jest już gotowy wzór w tejze sprawie.

Wszystkie cztery porty są uznawane za „niezbędne na cele obronności jak i równiez bezpieczeństwa państwa” i teoretycznie wszystkie musza płacić niższe opłaty zbyt wieczyste użytkowanie i sposród tytułu zarządu nieruchomościami.

Po praktyce wydaje sie byc jednak w inny sposób – od lat zarządy portów Gdańsk i Gdynia płacą opłatę roczną z tytułu użytkowania wieczystego w wysokości 0, trzy proc. koszty nieruchomości, natomiast Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście płaci ją w wysokości 3 proc. ceny nieruchomości. Podobnie wydaje sie byc z opłatą roczną sposród tytułu trwałego zarządu: zarządy portów Gdańsk i Gdynia płacą ją w wysokości 0, jednej proc. koszty, a zarząd portów po Szczecinie i Świnoujściu – w wysokości 1 proc. ceny.

Różnica wynika z niejasnego nakazu w rozporządzeniu Rady Ministrów z dwudziestu czterech sierpnia 2004 r. Wymienia on bowiem – wśród nieruchomości uznanych za „niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa” – nieruchomości wykorzystywane „na porty jak i równiez przystanie żeglugi śródlądowej, którym odrębne przepisy nadają przeslanie obronne”.

Sposród przepisu nie wynika jednoznacznie, czy chodzi o porty morskie, czy porty śródlądowego. Dla prawników najważniejszy jest użyty w przepisie spójnik „i”, jak oznaczałoby, że chodzi wyłącznie o porty i przystanie śródlądowe – bez portów morskich. Faktycznie właśnie interpretowały dotychczas model urzędy, natomiast potem i sądy, decydując w sprawie opłat od zarządu portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Z kolei zarządy portów w Gdańsku i Gdyni nie miały z tym problemu, bowiem urzędy decydujące o wysokości opłat uznały je zbytnio „niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa”.

Wedlug to, by zlikwidować tę dysproporcję, minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej przygotował projekt zmiany rozporządzenia sposród 24 sierpnia 2004 r. Z rozporządzenia tego miałoby jednoznacznie wynikać, że porty morskie są uznawane zbyt „niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa”.

Projekt trafił sluzace do uzgodnień międzyresortowych. Jeśli następnie przyjmie go Rada Ministrów, to rozporządzenie wejdzie przy życie na 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Wówczas urzędy musza obniżyć zaplaty opłat pobieranych od zarządu portów w Szczecinie jak i równiez Świnoujściu.

Gwoli gmin i budżetu państwa będzie to spory ubytek dochodów; wstępnie oszacowano, że opłaty zbytnio samo jedynie użytkowanie wieczyste nieruchomości przy porcie Szczecin zmaleją na temat ok. trzy, 8 mln zł, z obecnych cztery, 2 mln zł.

Jakim sposobem powiedziała PAP rzeczniczka prezydenta Szczecina Aleksandra Charuk, oferty ministerstwa są w tej chwili analizowane w magistracie. „Nie przerabia to twierdzenia, że prezydent Piotr Krzystek już w ubiegłym roku kalendarzowego proponował zmianę w ustawie o gospodarce krajowej nieruchomościami, która w niekwestionowany sposób rozwieje wszelkie wątpliwości interpretacyjne” – przypomniała.

Krzystek proponował, aby w tejze ustawie zapisać, że opłaty „za nieruchomości gruntowe przeznaczone na cele działalności portowej polegające po szczególności w załadunku, wyładunku, przeładunku, składowaniu, magazynowaniu i innych czynności o charakterze portowym położone w granicach portów morskich o podstawowym znaczeniu dla ekonomii narodowej” miałyby wynosić 0, 3 proc. ceny terenu.

Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Jarosław Siergiej przypomniał w rozmowie z PAP, że szefostwo portów już od paru lat podejmuje intensywne dzialanie na rzecz ujednolicenia kwestii opłat za użytkowanie wieczyste gruntów w rodzimych portach.

„Z tym większym zadowoleniem przyjmujemy postępy przy pracach ministerstwa transportu. Posiadamy nadzieję, że wprowadzenie nieznanego rozporządzenia wyeliminuje różnice po interpretacji zapisów w zakresie wysokości stosowanych stawek. Liczymy, że zaproponowane rozwiązanie wiązać się będzie cos wiecej niz z przeznaczeniem tej samej zaplaty dla wszystkich portów na temat podstawowym znaczeniu dla gospodarki kraju, jednak że będzie to stawka 0, trzech proc. ” – podkreślił.

Zarządy portów morskich nie gospodarują całością obszarów portów morskich. Obecnie na terenie portu Gdańsk z 3248 hektarów przesrtrzeni lądowej w użytkowaniu wieczystym Zarządu Morskiego Portu Gdańsk znajduje się 667 ha, na obszarze portu Gdynia (508 ha) w użytkowaniu wieczystym Zarządu Morskiego Portu Gdynia znajduje się w porzadku. 260 ha, na rejonie portu Szczecin (901 ha) w użytkowaniu wieczystym Zarządu Morskiego Portu Szczecin jak i równiez Świnoujście wydaje sie 397 ha, a na obszarze portu Świnoujście (530 ha) przy użytkowaniu wieczystym Zarządu Nadmorskiego Portu Szczecin i Świnoujście – 130 ha. (PAP)

kjed/ epr/ mki/

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy