Lubuskie: Najważniejsze inwestycje drogowe: A2 i S3

Category: inne
27 lipca, 2020

W woj. lubuskim najważniejszymi inwestycjami drogowymi, o znaczeniu nie tylko regionalnym, ale ogólnokrajowym, są konstrukcji autostrady A2 na danym odcinku z Nowego Tomyśla sluzace do granicznego Świecka oraz trasy ekspresowej S3 przecinającej województwo z południa na północ.

Jakim sposobem poinformowała PAP rzecznik prasowy Autostrada Wielkopolska II SA (AWSAII) Zofia Kwiatkowska, az do otwarcia ostatniego, 106. km odcinka autostrady A2 az do granicy sposród Niemcami pozostał niecały miesiąc.

„Dzięki modelowej współpracy spółki koncesyjnej Autostrada Wielkopolska II SA wraz z Głównym Wykonawcą A2Strada Sp. z na temat. o., a także dzięki pomocy ze strony urzędów wojewódzkich, które w założonym terminie wydały niezbędne pozwolenia, włączenie sluzace do ruchu nastąpi we wcześniejszym niż założonym w umowie ze stroną rządową terminie, który zakładał oddanie do eksploatacji w maju 2012 r. Już 1 grudnia br. będzie można korzystać z nowoczesnej i bezpiecznej autostrady” – powiedziała Kwiatkowska.

Prace ponad ostatnim jak i równiez najdłuższym odcinkiem autostrady rozpoczęto w lipcu 2009 r. Przy budowie tego odcinka zatrudnienie znalazło 2, piec tysiąca osób. Odcinek A2 z Nowego Tomyśla az do Świecka będzie jednym z najdłuższych odcinków autostradowych w Polsce wybudowanych w technik betonowej. Naklad pieniezny budowy siega 5 mld 646, trzech mln zł (1 mld 298 mln euro) czyli 53, 07 mln zł (12, dwa mln euro) za kilometrów.

Betonowa pokrywa autostrady została już zrobiona w całości. Obecnie przewodzone są ostatnie prace wykończeniowe. Montowane są ostatnie stalowe i betonowe bariery drogowe, osłony przeciwlśnieniowe oraz plot autostrady. Ekrany akustyczne zostały wykonane już w niemal stu proc.

Prowadzone są również nasadzenia drzew i krzewów po ciągu autostrady oraz w przejściach na rzecz zwierząt. Takich przejść w trasie autostrady jest aż 35. Polozone jest oznakowanie pionowe jak i równiez poziome autostrady oraz montowane słupki hektometrowe.

Budowa była realizowana wedle najwyższymi wzorcami ochrony środowiska. Na tenze cel przeznaczono ok. 25 proc. budżetu budowy A2.

Oprócz działań bezpośrednich, czyli np. budowy przejść gwoli zwierząt czy ekranów ochronnych dla nietoperzy, prowadzony jest m. in. monitoring ornitologiczny oraz system ratowania płazów i gadów.

Najpóźniej do 20 czerwca 2012 r. przejazd tymze odcinkiem autostrady A2 będzie bezpłatny. Potem zostanie uruchomiony system poboru opłat. Oznacza to bezpłatne uzytkowanie autostrady poprzez okres około 6 miesięcy.

Budowa A2 to największy obecnie na terytorium polski projekt infrastrukturalny realizowany przy systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Generalnym wykonawcą projektu jest spółka A2Strada (główni akcjonariusze: Kulczyk Holding S. A., Strabag AG Austria).

Zakres zadan obejmuje metrów. in.: 105, 9 kilometrów autostrady o nawierzchni betonowej, w tym 18, 5 kilometrów przebudowy istniejącej drogi krajowej numer 2, 81 mostów jak i równiez wiaduktów a mianowicie docelowo 87, 2 Obwody Utrzymania Autostrady, 6 pełnych węzłów autostradowych (docelowo 8), 6 Obszarów Obsługi Podróżnych (docelowo 10) wyposażonych w parkingi, ubikacje, place zabaw dla dzieci, a także 4 bary jak i równiez 4 stacje benzynowe, zamknięty system poboru opłat, tj. 5 Obszarów Poboru Opłat – posiadacza auta zapłacą zbytnio rzeczywiście przejechane kilometry pobierając bilet w autostradzie i uiszczając opłatę przy wyjeździe na węzłach.

Inwestycja wydaje sie finansowana sposród trzech źródeł: kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny w kwocie 4 mld 350 mln zł (1 mld ó – w porzadku. 62 proc. wartości projektu), kredytów udzielonych przez jedenascie zagranicznych jak i równiez polskich banków komercyjnych w kwocie 1-wsza mld 740 mln zł (400 mln – w porzadku. 26 proc. ), bazy udzieliły na dodatek kredytu na sfinansowanie wydatków VAT po wysokości az do 150 milionów zł. Środki własne koncesjonariusza to 809, 1 mln zł (186 mln ó – ok. 12 proc. wartości inwestycji).

AWSA II to spółka celowa powiązana z AWSA utworzona dla budowy i eksploatacji autostrady A2 Świecko-Nowy Tomyśl. Jej docelowymi akcjonariuszami są: Kulczyk Holding S. A. (40 proc. ), Meridiam A2 West S a. r. l. (40 proc. ), Strabag AG (10 proc. ) oraz KWM Investment GmbH (10 proc. ). Prezesem zarządu jest Andrzej Patalas.

Kosztowna ekspresowa S3 jest częścią międzynarodowej sciezki E65. Docelowo połączy Świnoujście z Republiką Czeską dzieki granicy po Lubawce a mianowicie poinformowała PAP rzecznik Oddziału GDDKiA w Zielonej Górze Anna Jakubowska.

Najdłuższy wydzial drogi ekspresowej S3 leży na terenie woj. lubuskiego. Odległość granicy woj. zachodniopomorskiego sluzace do granicy woj. dolnośląskiego po trasie S3 wynosi 184 km.

Zbyt realizację 144 kilometrów ekspresówki od Gorzowa Wlkp. sluzace do Nowej Soli odpowiedzialny wydaje sie byc Oddział Ogólnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad po Zielonej Górze.

W celu usprawnienia procesu przygotowywania i wykonania inwestycji całą drogę podzielono na 5 odcinków.

Obecnie roboty trwają na 38-km odcinku z Gorzowa do Międzyrzecza. Rozpoczęły się przy lipcu br. Budowa owego odcinka będzie kosztowała 761, 5 mln zł, a jego poswiecenie planowane wydaje sie byc na maj 2014 r.

Od sierpnia 2010 r. budowany wydaje sie byc 43-km odcinek S3 sposród Międzyrzecza az do Sulechowa. Tu zaawansowanie robót jest na poziomie 40 proc., a oddanie tego przekroju ekspresówki sluzace do użytku jest planowane dzieki czerwiec 2013 r. Wydatek zadania to 914, 3 mln zł.

W tworzeniu są 3 inne etapy budowy drogi ekspresowej S3. Do końca br. GDDKiA zapowiada złożenie wniosków na temat wydanie decyzji ws. rozpoczęcia inwestycji drogowych. Wnioski dotyczą: budowy pozostalej jezdni obwodnicy Gorzowa (12 km, przewidzialny koszt 600 mln zł), budowy innej jezdni obwodnicy Międzyrzecza (6, 5 km, szacowany wydatek 211 mln zł) i wniosku na budowę innej nitki S3 na odcinku z Sulechowa do Nowej Soli (44 km, szacowany koszt 979 mln zł).

Docelowo na całej długości droga ekspresowa S3 będzie drogą dwujezdniową, której realizację planuje się do końca 2015 r. W ramach tejze inwestycji zrealizowany zostanie 144-km odcinek z 17. węzłami drogowymi, 110 mostami i wiaduktami oraz szóstej parami Miejsc Obsługi Podróżnych. Dodatkowo wybudowane zostaną 2 Obwody Utrzymania Drogi.

Trasa S3 bedzie wyposażona po urządzenia ochrony środowiska: zbiorniki ekologiczne, ekrany akustyczne, zieleń izolacyjną, przepusty dla zwierząt. Droga będzie ogrodzona na całej długości.

Budowa lubuskiej części S3 jest finansowana z budżetu państwa w zakresie Krajowego Funduszu Drogowego i funduszy unijnych, których udział szacowany jest obecnie na ok. 40 proc. (PAP)

mmd/ mki/ gma/